To, co jeszcze kiedyś wydawało się nierealne, dzisiaj nie stanowi już nowości. Nowoczesne technologie wprowadzają weterynarię na inny poziom. I nie mówimy tutaj o nierealnych sprzętach czy robotach, ale o urządzeniach, które w polskiej weterynarii już funkcjonują . Począwszy od umawiania wizyt przez Internet, konsultacje online, poprzez druk 3D aż po wyspecjalizowane roboty chirurgiczne.
Pandemia COVID-19 w mniejszym lub większym stopniu dotknęła każdego z nas i zmieniła życie codzienne – nie tylko w kontekście zdrowotnym, ale także gospodarczym. Wielu przedsiębiorców musiało zamknąć swój biznes lub znaleźć nowy sposób na pozyskiwanie klientów. Sytuacja związana z Covid-19 nie zatrzymała jednak konkursów z funduszy Unii Europejskiej. Stanowią one szansę dla przedsiębiorców na zdobycie finansowania, które może warunkować realizacje planowanych projektów.
Dobrze funkcjonująca sprzedaż usług to podstawa każdej działalności gospodarczej i gabinet weterynaryjny nie odbiega w tym przypadku od normy. Gdy jest słaba, gabinet nie przynosi zysku i jest na najprostszej drodze do bankructwa. Dlatego szczególnie istotne w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa jest odpowiednie zarządzanie cenami poszczególnych usług. Trzeba umiejętnie to robić, kiedy zamierzamy je podwyższyć – niezależnie, czy z chęci zwiększenia marży czy trudnej sytuacji na rynku, choćby spowodowaną obecnie epidemią koronawirusa.
Niewłaściwa komunikacja niszczy stosunki międzyludzkie, udana warunkuje dobre relacje. Celem komunikacji lekarza weterynarii z klientami objętymi jego troską jest wzajemne zrozumienie, kształtowanie właściwych relacji, udzielenie skutecznej pomocy. Relacja lekarz weterynarii – klient jest wielowymiarowa i złożona. Dziś zmierzamy w kierunku współdziałania, gdzie klient jest podmiotem dla zespołu weterynaryjnego i jest postrzegany jako osoba aktywna. Coraz częściej pracownicy klinik weterynaryjnych są szkoleni w zakresie tzw. umiejętności miękkich. Podejście holistyczne zakłada, że zwierzę nie jest jedynie „przypadkiem chorobowym”, kładzie nacisk na dostrzeganie wymiaru psychologicznego właściciela i nowej sytuacji, jaką jest dla niego choroba czworonoga.
Leasing w placówkach weterynaryjnych to rozwiązanie nowe, jednak często niedoceniane. Podmioty lecznicze w porównaniu do przedsiębiorstw w innych sektorach gospodarki stosunkowo rzadko korzystają z tej formy finansowania inwestycji w swoich przychodniach, szpitalach, angażując za to spore kwoty z kredytów bankowych. Warto zainteresować się leasingiem, ponieważ nie dość, że może być to tańsza dla firmy forma zakupu urządzenia medycznego czy samochodu, to jeszcze funkcjonowanie na rynku dużej liczby firm leasingowych skutkuje poważnymi obniżkami cen zakupu tych urządzeń, jeśli są one nabywane właśnie w drodze leasingu.
Prawidłowe pod względem podatkowym wykorzystanie samochodu służbowego przyniesie korzyści szczególnie tym gabinetom, których właściciele wybiorą rozliczenie podatkowe na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym. W przypadku ryczałtu koszty nie są istotne dla obniżenia dochodu, czyli kwoty, od której wyliczany jest podatek, natomiast dokumentacja korzystania z auta pozwoli obniżyć należny podatek od towarów i usług.
Każdy gabinet weterynaryjny jako ośrodek świadczenia specjalistycznych usług na rzecz zwierząt ma na celu zapewnienie najwyższej jakości usług weterynaryjnych. Odzwierciedleniem efektów działalności jest liczba zadowolonych klientów korzystających z usług danego gabinetu, liczba nowych klientów, dobry wizerunek. To, jaki cel został ustalony, wpływa bezpośrednio na realizowaną strategię marketingową.Aby móc skutecznie budować przewagę konkurencyjną oraz skutecznie powalczyć o współczesnego konsumenta, niezbędne są zmiany w sposobie zarządzania placówkami weterynaryjnymi. W czasach rywalizacji o konsumenta liczy się myślenie SMART. Cele SMART to cele konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i ograniczone w czasie.
System kontroli zarządczej to sposób spojrzenia na organizację (w naszym przypadku gabinet weterynaryjny), który ma ułatwić zarządzanie nią w uporządkowany sposób. Kontrolę zarządczą można uznać za szczególne, elastyczne rozwiązanie organizacyjne, którego celem jest ciągłe samodoskonalenie organizacji przez partycypacyjny system planowania, orientację na wymierne rezultaty, przejrzystość działania oraz osobistą odpowiedzialność za wyniki.
Rozwój i postęp, które dokonują się na rynku usług weterynaryjnych, są związane z innowacyjnością, z nowymi technologiami oraz produktami. Trzeba jednak mieć świadomość, że z doświadczeń rynkowych wynika, iż ok. 97% nowych produktów nie odnosi sukcesu rynkowego. Co prawda nie dotyczy to w szczególności sektora usług, ale nowych produktów globalnie, to i tak te dane są na tyle niepokojące, żeby przed wprowadzeniem nowych usług sprawdzić, jakich błędów i zagrożeń unikać.
Każdy ze wskaźników finansowych spełnia swoją określoną rolę w procesie podejmowania decyzji. Prawidłowe obliczenia, zdolności interpretacyjne i wiedza ekonomiczna pozwolą na efektywne myślenie o kierunkach rozwoju nawet najmniejszej placówki weterynaryjnej. Jak zatem liczyć wskaźniki, aby mieć wyniki, które podpowiedzą, jak działać? Jak otrzymać wskaźniki bez fałszu tzw. szacunków czy podawania danych finansowych „mniej więcej”? Na pewno nie warto sięgać po te najbardziej skomplikowane, tylko po te, które na początek ułatwią bieżące administrowanie firmą i gabinetem i nakreślanie kolejnych ruchów, najczęściej związanych z cenami usług, planowaniem czasu ich trwania czy zatrudnianiem kolejnych specjalistów.
Akty prawne
Wzory dokumentów
e-booki
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip